En Skoda Enyaq elbil set forfra kører i tusmørke på en landevej
Biltest

Skoda Enyaq – Stærkere, hurtigere, længere og billigere

Den populære Skoda Enyaq har fået en opdatering med kraftigere motor, højere topfart og længere rækkevidde. Og så er prisen samtidig faldet 40.000 kr.
Skoda Enyaq set bagfra, mens den kører på en landevej i tusmørke

Motors vurdering

Skoda Enyaq

El
379.995 kr.
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Assistentsystemer
  • Fralægningsplads
  • Ingen frunk
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.137 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    585 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    557 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batterigaranti: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:188 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 440 km

Sikkerhed

2021
Luk

Skoda har skåret 40.000 kr. af prisen på den nu teknisk opdaterede og dermed markant forbedrede udgave af Enyaq. Den har i den forbindelse fået tilnavnet 85 i stedet for 80, og selvom batteriet ikke er blevet større, er motoren blevet kraftigere og mere effektiv.

Motoren med 286 hk er også introduceret i alt fra VW ID.7 til Enyaqs søstermodeller Audi Q4 e-tron og VW ID.4/5. Og samtidig er momentet blevet markant kraftigere, så der er 75 procent flere kræfter end tidligere. Det gør, at accelerationen er næsten GTI-agtig i afsættet, og samtidig er topfarten øget fra 160 til 180 km/t. 

Men det vigtigste med den nye motor er, at den er blevet mere effektiv end tidligere. Og kører du som de fleste Skoda-ejere fornuftigt, vil du også opleve længere rækkevidde i hverdagen. Officielt er WLTP-rækkevidden vokset fra 521 til 557 km.

Video: Se nærmere på Skoda Enyaq

Hvad er rækkevidden i Skoda Enyaq?

FDM tester som vanligt der, hvor det gør ondt på elbilerne, det vil sige langture på motorvej. Vi kører med 110 km/t. for at få så ensartede målinger som muligt.

I udgaven af Enyaq før opdateringen kørte vi 400 km, før batteriet blev tømt. Med denne nye motor nåede vi 440 km ved 20 grader (370 km ved 0 grader). Det er en forbedring på 10 procent.

Også lynladningen er blevet en smule bedre. Skoda skriver, at ladeeffekten er på 135 kW, men under vores test ladede vi næsten konstant med 120 kW hen over 30 minutter. Det gav en rækkeviddeforlængelse på 170 km (30 kWh) efter 15 minutter og 340 km (60 kWh) efter en halv time. Det gør Enyaq 85 velegnet til lange ture.

Kabinen i en Skoda Enyaq elbil
Skoda har ikke ændret på indretningen i Enyaq. Den styres langt hen af vejen gennem bilens trykskærm, men der er også en del fysiske knapper som letter betjeningen. 

Hvordan kører Skoda Enyaq?

Køreegenskaberne er en af Enyaqs styrker. Der er tale om en meget stor SUV-model, men selvom akselafstanden er lang, kan bilen dreje uforholdsmæssigt skarpt, og det gør den nem at manøvrere i byen.

Væk fra de snævre gader i byen udmærker Enyaq sig også. Komforten er ganske enkelt fortrinlig, og man får en god affjedringskomfort på både lande- og motorvej.

Vi har tidligere prøvet denne biltype med justerbar affjedring, og det giver en meget fin komfort. Desværre kan den kun tilkøbes til de dyreste varianter, og er det i en udstyrspakke til 20.000 eller 40.000 kr. afhængig af modelvariant.

Stor skærm med navigation i Skoda Enyaq
Trykskærmen er på 13", og her kan man med direkte tryk på skærmen ændre sædevarme eller temperatur i kabinen. Der er også mulighed for at personalisere skærmvisningen. 

Klassens bedste lygter

Standardudstyret omfatter adaptiv fartpilot med vognbanecentrering. Den del fungerer rigtig godt, og bilen placerer sig på et behageligt sted i sporet. Vil man justere lidt på retningen, kæmper bilen heller ikke imod, som vi til tider oplever ved andre modeller.

Enyaq er også god til at registrere, om man har hænderne på rattet. Selv med handsker eller med blot en enkelt hånd på rattet slipper man for at få advarsler om, at man skal holde på rattet, som man får hos flere af konkurrenterne.

Adaptive LED-forlygter er også standard i Premium-versionen. Og ud over at kunne blænde ned, præcis hvor der er modkørende, så er det lange lys også meget kraftigt. Det giver en markant sikkerhedsforbedring i forhold til konkurrenterne. Skoda sætter sammen med søstermodellerne VW ID.4 og Audi Q4 e-tron lygtestandarden i klassen med denne avancerede teknik.

Stilk til fartpilot i en Skoda Enyaq
Fartpiloten er adaptiv og er lidt svær at ændre afstanden til den forankørende på. Men de fleste har en fast indstilling, og så er stilkebetjeningen faktisk både nem og let at finde. 

Nemt at betjene Skoda Enyaq

Mange af bilens funktioner styres gennem trykskærmen, men der er faktisk også en del knapper samt digitale knapper, som er direkte tilgængelige. På rattet er der også rigtige knapper og ikke touch-knapper, som man ser det på søsterbilen VW ID.4. De rigtige knapper er nemme at betjene, fordi man lettere kan mærke, om man har trykket på dem.

Skoda holder – ligesom Audi – fast i en separat stilk til betjening af fartpiloten. Den er placeret bag rattet, og er derfor svær at se, når man vil aktivere den. Men når man har lært den at kende, føles funktionen let, og man kan aktivere fartpiloten uden at skulle se, hvor du trykker, som man ellers indimellem kan opleve med ratknapper. Men det kræver naturligvis, at man har lært den godt at kende.

Gearvælgeren er placeret mellem sæderne, og den optager en del plads, som ellers kunne være brugt til fralægning. Der er ganske vist et ekstra rum længere nede i midterkonsollen, men det har medført, at kopholderne er blevet lidt mindre, og at vi savner lidt fralægningsplads til eksempelvis pung og nøgler.

Bagsædet i en Skoda Enyaq elbil
Se godt på de lyse siddeflader, her har Skoda gjort dem lidt længere og løftet dem forrest. Det giver ekstra lårstøtte, og det er en af årsagerne til, at man sidder godt på bagsædet i Enyaq. 

Hvor meget plads er der i Skoda Enyaq?

Generelt er Enyaq en meget rummelig bil. I klassen af store SUV-modeller er det her, man finder en meget fin kombination af benplads, fodplads og udformning af bagsæde.

Nogle biler har bagsædet placeret lavt i kabinen for at give ekstra loftshøjde, men det går ud over lårstøtten. Det er ikke tilfældet med Enyaq. Her får man nemlig både god benplads, god lårstøtte og en fin loftshøjde.

Samtidig er der god fodplads foran bagsædet, og luftdyserne er placeret højt midt i bilen, så alle passagerer får god ventilation. Selve bagsæderne støtter godt, men på forsæderne kan høje personer savne lidt ekstra lårstøtte.

Derfor er det lidt ærgerligt, at man ikke som i VW ID.4 kan tilkøbe et bedre sæde med ekstra lårstøtte. Man kan ganske vist vælge udgaver med sæder med indbygget massage og med læderlignende betræk, men justering af sædehyndens dybde er desværre ikke mulig.

Bagagerummet er en anden klar styrke ved Enyaq. Der er 585 liter, og dermed får du lige så meget plads som i de mest rummelige stationcars. Der er også mulighed for at få en variabel bagagerumsbund til 3.000 kr., det er smart, fordi du kan gemme ladekablerne væk. Desværre har Enyaq ikke en frunk, måske det følger med det kommende facelift af modellen.

Bagagerum med blå kuffert og gult kabel i en Skoda Enyaq
Skoda elsker alt der er praktisk. Så man får et kæmpe bagagerum på 585 liter med fire store posekroge, der reelt kan holde en pose fra supermarkedet og hjem. Man kan også få en lidt højere bagagerumsbund til 3.000 kr., og så får man en plan lasteflade, når man lægger bagsæderne ned. 

Er Skoda Enyaq god til prisen?

Er ønsket en familie-SUV med god plads, lang rækkevidde, hurtig ladning og en skarp pris, kan Skoda Enyaq meget vel være svaret. Ikke mindst efter at prisen er reduceret med 40.000 kr. til nu 380.000 kr.

Skoda har endda fastholdt det høje standardudstyr med bl.a. adaptive LED-forlygter, adaptiv fartpilot, elbagklap, nøglefri betjening og metallak.

Vil man alligevel have endnu mere udstyr, bør man overveje topmodellen, L&K, der er 40.000 kr. dyrere. Den har også et bedre musikanlæg, headup-display, varme i bagsæderne samt massage og køling i forsæderne.

Skoda har en garanti på to år, men der er mulighed for at tilkøbe en forsikring med garantilignende forhold. Dermed kan man få dækning for yderligere to år for 6.000 kr. og tre år for 7.000 kr. Det giver en bedre tryghed og kan anbefales.

Dermed bliver den samlede pakke ganske attraktiv, hvilket får Skoda Enyaq til at fremstå som et af de bedste elbiltilbud i denne klasse.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen