Sølvgrå Hyundai Kona set lige forfra på en snedækket vej
Biltest

Hyundai Kona – Overbevisende elbil året rundt

Prisen på Hyundai Kona er nyligt reduceret, og sammen med nogle meget fine egenskaber gør det denne elbil til et af de bedst køb i klassen.
Hyundai Kona set bagfra, mens den holder på en snedækket vej

Motors vurdering

Hyundai Kona

El
309.995 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Fem års garanti
  • Forlygter
  • Plastkvalitet
  • Mange alarmer
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 68/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    217 hk
  • Moment
    255 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.816 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    466 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Officiel rækkevidde
    513 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:434 cm B:183 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 385 km

Sikkerhed

2023
Luk

Denne anden generation af den koreanske elbil springer på mange måder i øjnene. Først og fremmest er designet ret atypisk for og bag med lygter, der både formmæssigt og placeringsmæssigt er gået sine egene veje.

Dertil kommer, at bilen teknisk set er så avanceret, at den ved Motors store vintertest faktisk kørte fra flere af konkurrenterne, når det handler om rækkevidde, varme i kabinen, pladsforhold og evnen til at køre i sne.

Hyundai Kona er dermed en af de bedste elbiler i klassen, hvilket nok vil overraske mange, der ikke selv har haft lejlighed til at køre i bilen.

Kabinen i en Hyundai Kona
Der er masser af knapper ved førerpladsen, og på den måde er Hyundai Kona modsætningen til f.eks. Tesla Model 3, hvor alt styres fra en skærm. Gearvælgeren er placeret bag rattet.

Fremragende hjælpesystemer

Men man skal faktisk ikke køre længe, før man forstår, at dette er en yderst vellykket bil. Affjedringen er enormt komfortabel, og bilen føles i det hele taget letkørt.

De indbyggede assistentsystemer såsom den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten er uden tvivl klassens bedste, og de gør det rart at køre langt i bilen. Og til trods for at bilen ikke er helt så stor at se på som f.eks. Skoda Enyaq, så sidder man ret højt, og det gør ind- og udstigningen ligetil.

Siddepositionen giver desuden et godt udsyn hele vejen rundt, hvilket hjælpes på vej af de store ruder, hvor der er rudevisker på bagruden. Og når man bakker, støttes den manøvre af et fint bakkamera, der viser billedet på skærmen i midten.

Stor skærm i kabinen i en Hyundai Kona
Skærmen i midten er stor og let at navigere rundt i. Knapperne nedenfor er derimod svære at se teksten på, og det er et problem i dagslys. Nederst er klimaanlægget placeret – nok i virkeligheden en smule for lavt for en enkel betjening.

Hyundai Kona er let at betjene

Selve betjeningen af bilen er ret traditionel takket være en stor portion knapper, der umiddelbart kan virke uoverskuelige, men som trods alt er fint delt op i hver sine zoner. Det er derfor ikke svært at hoppe ind i bilen og køre den uden den store introduktion.

Der er dog mulighed for at fordybe sig i midterskærmens mange funktioner, og det er enkelt takket være de danske menuer.

På minussiden har vi noteret, at kabinens plastmaterialer ikke er på niveau med konkurrenternes, og bilen derfor her og der virker lidt billigt bygget.

Også forlygternes evne til at lyse vejen op er noget ringere end vi er vant til, og alene det forhold taler for at købe den 20.000 kr. dyrere Advanced-udgave med LED-forlygter.

Person sidder på bagsædet af en Hyundai Kona
I denne nye generation af Kona er bagsædepladsen forbedret, og der er nu friskluftdyser til bagsædet. Man sidder godt her.

Hvor lang rækkevidde har Hyundai Kona?

Som altid har vi testet både rækkevidden på motorvej med 110 km/t. og bilens evne til at blive lynladet. Ved temperaturer omkring frysepunktet nåede vi 320 km, og det modsvarer 385 km på en sommerdag.

Det sidste modsvarer, at man kører 5,9 km pr. kWh, og det er også præcis det, man kan aflæse på det ret så præcise informationspanel i bilen. Det er en fin effektivitet, og noget der både giver en lang rækkevidde og en lav energipris pr. km.

Når der skal strøm på bilen igen, hører Hyundai Kona ikke til de hurtigste. Men ladeeffekten er til gengæld ret konstant, og det betyder, at man får 274 km på batteriet på en halv time. Det modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 94 kW – ikke langt fra fabrikstallets 102 kW.

Bagagerum med blå kuffert i en Hyundai Kona
Bagagerummet rummer 466 liter, men rummet generes lidt af to store hjulkasser. Lastefladen er 104 cm bred og 85 cm dyb. Læssehøjden er 68 cm. Der er desuden en frunk fortil til ladekabler m.m.

Er Hyundai Kona et godt køb?

Efter at prisen på Hyundai Kona er sat ned, koster denne billigste udgave med det store batteri 310.000 kr. Billigste udgave med det lille batteri fås fra 280.000 kr., men så er batteriet på brutto 48 kWh i stedet for denne udgaves 65 kWh.

Besparelsen på 30.000 kr. vil for nogle være tillokkende, men da rækkevidden er omkring 100 km mindre, skal man lige overveje det to gange.

I begge tilfælde får man Hyundais flotte fabriksgaranti med i købet. Den er på fem år på hele bilen uden kilometerbegrænsning, og dette er i sig selv også noget, der varmt taler for Kona.

Sammen med de gode pladsforhold, et effektivt varmeapparat med indbygget varmepumpe, der kan fjernstyres fra en app, og bilens generelt gode køreegenskaber, fremstår Hyundai Kona electric derfor som et af de bedste køb i øjeblikket.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her