Lexus UX – Komfortabel og lækker hybridbil

Med en fornyet og forfinet hybridmotor og lækker kvalitet i kabinen er Lexus UX klar til at køre nogle år mere, inden en moderne elbil skal tage over. Lavt forbrug, højt udstyrsniveau og lang garanti taler for bilen.

Lexus UX kører på vej med fodgængerfelt
Forpremiere

Motor mener:

Med en fin hybridteknik er Lexus UX attraktiv for dem, der søger en unik luksusbil, og som endnu ikke er klar til en elbil. Men den kan ikke måle sig med nye elbiler til samme pris.

BORDEAUX Man skal være en rendyrket Lexus-ekspert for at kunne se forskel på denne nye generation af Lexus UX og udgaven før. For udvendigt er det primært et lidt større Lexus-logo i fronten, der afslører at dette er en 2024-udgave.

Under motorhjelmen finder man dog en markant forskel, idet hybrid-teknikken er opgraderet til Toyota/Lexus-koncernens femte generation. Det betyder en mere livlig toliters benzinmotor, der sammen med en ligeledes lidt kraftigere elmotor nu kan levere 199 hestekræfter.

Prisen er samtidig reduceret, og billigste UX300h, som den nu hedder, begynder nu ved lige under 400.000 kr. for en ret veludstyret udgave. Det bringer nyt liv til UX-modellen herhjemme.

Kabinen i en Lexus UX
Førerpladsen er flot udformet og byder på flotte materialer. Den store 12”-skærm foroven er standard i topudgaverne, men er en del af en udstyrspakke til den billigste version, der som standard har en skærm på blot 8”.

Lækkert interiør i Lexus UX

Bag rattet møder man et flot bygget instrumentbord med fine materialer og en logisk opdeling af de forskellige betjeningsanordninger. I grundudgaven er der to 8”-skærme i form af et digitalt instrumenthus og højt placeret midterskærm.

De kan begge opgraderes til 12”-skærme ved at gå et udstyrsniveau op, hvilket koster små 80.000 kr. Så får man dog også mange andre lækre detaljer med i købet, og det virker som en oplagt mulighed for dem, der gerne vil have det hele.

Men pas på, for selv en Lexus UX kan hurtigt blive så dyr, at prisen vokser ud af bilens naturlige rammer. Grundudgaven er derfor nok den, man bør lade sig nøjes med, hvis den samlede økonomi skal hænge sammen.

Heldigvis byder den på mange fine detaljer, herunder trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Man sidder rart i bilen, men ikke helt så højt som i de større SUV’er som f.eks. Lexus RX, og dermed heller ikke helt så mageligt med benene. Og så er bagsædepladsen ikke imponerende.

Bagsædet i en Lexus UX
Bagsædet er mere ordinært, men der er friskluftdyser til bagsædepassagererne. Pladsen er ikke imponerende i hverken højde, eller når det handler om knæpladsen.

Ny hybridmotor imponerer

Det gør den nye drivlinje derimod. Den består af en toliters benzinmotor, der er koblet sammen med en elmotor, der nu får strøm fra et litium-batteri på ca. 1 kWh. Batteriet kan ikke oplades med strøm fra nettet, men får i stedet tilført lidt energi, hver gang man motorbremser.

Alt i alt betyder det, at elmotoren leverer en pæn del af det samlede arbejde, og det kan direkte aflæses på benzinforbruget, der tillader lidt over 21 km/l. Vores første køretur i bilen viste, at det resultat er inden for rækkevidde, hvis man kører pænt.

Det sidste hjælper den indbyggede fartalarm med at sikre, idet den bipper, hvis den tilladte hastighedsgrænse overskrides. Alle udgaver har desuden en indbygget adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, og den del fungerer glimrende, selvom man nok kunne have forventet, at der havde været en pulsføler i rattet, som er bedre til at registrere, om man har hænderne på rattet.

Til gengæld føles denne nye generation af hybridteknikken meget bedre, end det vi tidligere har oplevet. Bevares, man kan høre benzinmotoren, når man accelererer hårdt, men når den ønskede hastighed er nået, falder det hele til ro, og man cruiser derefter komfortabelt derudad.

Og når man sætter i gang ved et lyskryds, foregår det altid smidigt på el alene. Hybridsystemet betjenes i øvrigt via en elektronisk styret gearvælger mellem forsæderne, og den er af typen, der selv går i P, når man slukker motoren eller åbner førerdøren.

Bagagerum i en Lexus UX
Bagagerummet er på 433 liter, hvilket ikke er vildt imponerende. Bagklappen er elektrisk betjent, og som ekstraudstyr kan bilen udstyres med et anhængertræk, og så må bilen trække op til 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej.

Lexus UX som elbil er ude af Danmark

Oprindelig var UX-modelprogrammet sammensat af både en hybridbil og en egentlig elbil. Men sidstnævnte fik en hård medfart, idet den kun kunne hurtiglades via et Chademo-stik, og fordi den kun kunne hjemmelades med strøm fra én fase.

Det matcher ikke det danske marked, og bilen er derfor ikke længere på programmet herhjemme, og en ny og forbedret udgave er ikke lige på vej. Så vil man have en Lexus UX, er det kun denne nye hybridversion, man kan få.

Men den er samlet set heller ikke ueffen og byder på en fin køreoplevelse med en god komfort, en flot kabine og et udseende, der skiller sig ud fra mængden.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Lexus UX set bagfra, mens den kører i et vejsving

Lexus UX

21,3 km/l
Hybrid
399.500 kr.
  • Komfort
  • Forbrug
  • Garanti
  • Bagsædeplads
  • Påhængsvægt
  • Dyr udstyrspakke
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. hybridmotor – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    199 hk
  • Moment
    206 Nm
  • Topfart
    177 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.495 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    433 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:450 cm B:184 cm H:152 cm

Sikkerhed

2019
Luk