Hus på hjul: California mere moderne og elektrisk

VW’s klassiske autocamper, California, er klar i en helt ny generation, hvor bunden skifter fra varevogn til personbil. Det åbner for skydedøre i begge sider, mere plads og plugin-hybrid-teknik.

VW Autocamper med hævet tag.
Nyt om biler

Med 36 år på bagen og 280.000 solgte styks er VW’s California blevet en nærmest legendarisk autocamper. Og nu er den kompakte camper klar i en helt ny generation, hvor usædvanlig meget er ændret.

California findes i tre størrelser baseret på hhv. Caddy, Multivan og Crafter, og fornyelsen gælder mellemmodellen, som blot hedder California.

Fornyelsen af California er betydelig denne gang, da det tekniske fundament skifter fra varevognsfamilien Transporter 6.1 til personbilsplatformen MQB, der bl.a. benyttes til VW Passat. I forvejen var Multivan skiftet fra varevognsteknikken til MQB.

Det er dog stadig VW Erhvervsbiler, der står for udvikling og produktion.

To campere på strand med hævet tag.
California fås fortsat i to udstyrsniveauer og to designlinjer, Ocean og Coast.En Beach findes tilsyneladende ikke.

Bygget på Passat-teknik

Den nye California er baseret på den nye Multivan med lang akselafstand, og det giver basis for et betydeligt vokseværk. Autocamperen er nu 5,17 m lang (plus 27 cm), 1,94 m bred (plus fire cm) og har en akselafstand på 3,12 m (plus 12 cm). Højden med taget nede er uændret 1,99 m, bilen stadig kan komme ind i mange parkeringshuse m.v.

Vokseværket har givet bedre plads i kabinen, og indretningen er blevet mere praktisk med to separate stole bagest i stedet for en bænk og et ændret køkken- og skabsdesign.

Tekøkken i døren på camper.
Med skydedør i også førersiden kan man komme til køkkenet udefra. I kabinen anes, at de to bageste pladser nu er enkeltstole.

Skydedøre i begge sider

Markant er også, at California nu har skydedøre i begge sider, og det er standard.

Dermed kan ind- og udstigning fra beboelsesdelen ske i begge sider, men den ekstra åbning er nok mere nyttigt, når der camperes. F.eks. kan køkkendelen tilgås udefra, og det er muligt at have markise eller halvtelt i venstre side – eller i højre.

Camper på strand med telte på begge sider.
California fås med en masse tilbehør. Bl.a. er det nu muligt at få markise og/eller telt i begge sider.

Coast eller Ocean

Som hidtil fås California i to udstyrsudgaver, Coast og Ocean, hvoraf den sidste er det høje niveau og kan bestilles med den ikoniske, tofarvede lakering.

Med skiftet til MQB-teknik er der blevet mulighed for at få camperen som plugin-hybrid, eHybrid, med 245 hk. Rækkevidde på el oplyses ikke. California bliver første plugin-hybrid på MQB-platformen med mulighed for firehjulstræk.

Desuden fås California med de mere klassiske forbrændingsmotorer, enten 150 hk diesel eller 204 hk benzin.

Sengen inde i California camper.
California er ingen stor camper, men der er en fin dobbeltseng som her plus mulighed for to personer på hemsen. Forstolene kan drejes 180 grader som her. Bagest er der nu også to enkeltstole.

ID. Buzz på vej som camper-light

En camper-udgave af den fuldelektriske ID.Buzz er under udvikling, men bl.a. på grund af problemer med vægten i batteriudgaven bliver der formentlig ikke tale om en helt ’ægte’ California.

Der er indregistreret godt 15.000 autocampere i Danmark. Heraf er knap 2.300 Fiat Ducato og knap 1.900 VW California. Ifølge bilstatistik.dk er der yderligere næsten 600 campere, som er registreret som VW Caravelle, Multivan og Transporter.

Den nye California kan leveres fra sidst på året. Priserne er ikke klar.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her